Gemeenteraad terug in stadhuis op Grote Markt

dinsdag, 28 maart, 2017
Gemeenteraad terug in stadhuis op Grote Markt

Na 9  jaar vindt de gemeenteraadszitting van Sint-Truiden terug plaats in het historische stadhuis op de Grote Markt. Op maandag 27 maart nemen de 33 raadsleden voor een eerste keer hun intrek in de gerestaureerde raadszaal. Die is uitgerust met innovatieve digitale apparatuur, die het mogelijk maakt om de openbare vergadering via live streaming uit te zenden op de stadswebsite. De eerste zitting in het stadhuis eindigt met een feestelijke receptie, waarop raadslid Jef Cleeren bedankt wordt voor zijn lange politieke carrière.

Sinds vorig jaar zijn de vertrekken van het oud stadhuis opnieuw toegankelijk voor het publiek, nadat de bovenverdieping een herinrichtingsbeurt kreeg. Op 22 mei 2016 werd het stadhuis feestelijk ingehuldigd en drie maanden later vond ook de eerste bruiloft plaats in de trouwzaal.

“Na 9 jaar verhuist nu ook de maandelijkse gemeenteraadszitting terug naar haar vertrouwde plaats. Net als de andere kamers behielden we ook in de raadszaal alle authentieke elementen, zoals de houten vloer, de muurschilderingen en de uitgewerkte plafonds. Die hebben we wel aangevuld met functioneel meubilair, dat perfect samengaat met de historische inrichting”, aldus schepen van Gebouwen Bert Stippelmans.

Live stream

De traditionele raadszaal van het historisch stadhuis werd bovendien uitgerust met allerlei technische apparatuur, zodat de vergadering er op een vlotte en vooral moderne manier kan verlopen. Zo bevinden er zich boven en in het midden van de ovale tafel een aantal camera’s die het volledige verloop van de openbare raadszitting in beeld brengen.

“De opnames staan rechtstreeks in verbinding met het beeldscherm op de benedenetage, waar het publiek op hetzelfde moment de zitting kan volgen. De video wordt achteraf ook online gezet. Na enkele maanden is het zelfs de bedoeling dat inwoners via een live stream de gemeenteraad van thuis kunnen volgen op de stadswebsite. Zo komen wij dichter bij de burger, en betrekken we hem of haar meer bij onze beleidsbeslissingen”, zegt schepen van Digitalisering Carl Nijssens.

Feestelijk moment

De 33 gemeenteraadsleden verzamelen voor een eerste keer in het oud stadhuis op 27 maart 2017. Het stadsbestuur organiseert die dag voor de gelegenheid een bescheiden, feestelijke receptie, waarop één persoon in het bijzonder in de spotlights wordt gezet.

“In januari gaf Jef Cleeren na drie jaar de fakkel van raadsvoorzitter door aan Marc Bels. Vandaag willen we Jef graag bedanken voor zijn voorzitterschap, en bij uitbreiding eigenlijk voor zijn jarenlange politieke inzet voor zijn geliefde Sint-Truiden. In zijn meer dan 45-jarige carrière als raadslid, waarvan 18 jaar als burgemeester, heeft hij op zijn eigen manier een belangrijke stempel gedrukt op onze stad”, besluit burgemeester Veerle Heeren.