Het kerkje Onze-Lieve-Vrouw van Fatima in de Halmaalwijk krijgt als eerste Truiense kerk een nieuwe bestemming en wordt omgevormd tot een ontmoetingscentrum. Zo kunnen er in de toekomst vergaderingen, kleine feestjes, tentoonstellingen en ontmoetingen plaatsvinden van zowel verenigingen als particulieren.

Toekomstvisie voor Truiense kerken

De herbestemming van de kerk past binnen een groter kerkenplan waar de stad Sint-Truiden aan werkt. Sint-Truiden is een klooster- en kerkenstad die samen met de dorpen ruim 22 parochiekerken telt. Een derde ervan is bovendien beschermd als monument. “Door de maatschappelijke ontwikkelingen dringt een toekomstvisie zich op: hoe blijft dit patrimonium beheersbaar en betaalbaar?”, zegt schepen van Financiën Ingrid Kempeneers. “De kerkfabrieken werden ondersteund door de overname van hun lopende leningen. Ook de verzekeringsdossiers worden geoptimaliseerd en door raamovereenkomsten voor energie en studiewerk wordt het schaalvoordeel uitgespeeld.”

Een screening door de Universiteit Hasselt van de niet-prioritaire kerken leverde realistische ideeën voor neven- en herbestemming op. De premieverlening vanuit de Vlaamse Overheid is veilig gesteld door de ondersteuning van het Centraal Kerkbestuur bij de heropmaak van het Kerkenbeleidsplan Sint-Truiden 2017.

Dat plan is intussen door het Agentschap Onroerend Erfgoed aanvaard. Als testcase voerde het Projectbureau van de Vlaamse Bouwmeester in opdracht van het stadsbestuur een herbestemmingsonderzoek uit van het kerkje uit 1997 in de Halmaalwijk uit. De plannen voor aanpassing tot ontmoetingscentrum zijn klaar! In de loop van 2018 komen ook de kerken van Kerkom, Halmaal en Wilderen aan de beurt voor een haalbaarheidsstudie naar een nieuwe toekomst.