Op de gemeenteraad van maandag 30 oktober hernieuwde Sint-Truiden zijn participatie aan het Europees Burgemeestersconvenant voor de periode na 2020. Via tal van beleidsinitiatieven levert de stad een actieve bijdrage aan het tegengaan van de klimaatverandering. Zo start op vrijdag 1 december ook een autodeelproject. Hierbij kunnen Truienaren een beroep doen op twee elektrische stadswagens. Die staan ter beschikking aan marktconforme tarieven. Die kregen eveneens op maandag 30 oktober een goedkeuring op de gemeenteraad.

“Sint-Truiden wil de klimaatverandering op lokaal niveau indijken en is daarom sinds 2012 lid van het Europees Burgemeestersconvenant. Hiermee engageert het stadsbestuur zich om de CO2-uitstoot met 40%  naar beneden te halen en zijn inwoners aan te zetten tot duurzame keuzes. Deze beleidskeuzes worden uitgedragen door het voltallige schepencollege”, zegt burgemeester Veerle Heeren.

Leefbare toekomst

Het Burgemeestersconvenant loopt in 2020 af, waarna er een nieuw pact met aangescherpte doelstellingen in werking treedt. Ook Sint-Truiden stapt opnieuw in het project. De participatie werd bekrachtigd op de gemeenteraad van maandag 30 oktober.

Voor Sint-Truiden is duurzaamheid dan ook geen ijdel begrip. De stad zet stevig koers naar een leefbare toekomst. Zo investeert het stadsbestuur in het innovatieve windmolenpark ‘Greensky’, werden de daken van stadsgebouwen voorzien van zonnepanelen om zo groene energie te creëren, en rijden de dienstvoertuigen sinds januari 2016 voor 100 procent op elektriciteit.

Twee van deze auto’s staan binnenkort ook ter beschikking van de inwoners van Sint-Truiden. Naast de verontreiniging een halt toe te roepen, hoopt het stadsbestuur hiermee de verkeersdruk in de binnenstad in te dijken.

Smartphone

De auto’s – een stads- en bestelwagen – kunnen eenvoudig gereserveerd worden via een app of langs de stadswebsite. De bediening van de voertuigen zal ook via de smartphone verlopen. Inwoners die digitaal niet zo bedreven zijn, kunnen voor dit alles terecht in de parkeerwinkel.

Voor het gebruik van de auto’s wordt een klein bedrag aangerekend. Het gaat om 1,50 euro per uur en 0,15 euro per kilometer. Deze tarieven – die in een overeenstemming zijn met de marktprijzen – kregen samen met een huishoudelijk reglement groen licht op de gemeenteraad van maandag 30 oktober.

Testperiode

Zelfs wie dikwijls een beroep op één van de elektrische auto’s doet, zal hierdoor heel wat geld uitsparen in vergelijking met de aankoop van een eigen voertuig. Het stadsbestuur mikt dan ook vooral op personen die geen (tweede) wagen meer nodig hebben en voor wie het deelsysteem een volwaardig alternatief is.

Volgende maand staat er een testperiode op het programma. Een vijftal personen zal zo’n twee weken proefrijden. Hierna wordt het project meteen op punt gesteld, om vervolgens op vrijdag 1 december definitief van start te gaan. Vanaf dan zijn de auto’s voor het publiek toegankelijk en verschijnt alle praktische informatie ook op www.sint-truiden.be/autodelen