De werkzaamheden aan de N3e Luikersteenweg zijn klaar. Op vrijdag 23 maart werd de straat feestelijk ingehuldigd door de handelaars en de bewoners van de buurt. Na afloop ging de straat in beide richtingen weer volledig open voor het doorgaande verkeer.

Het voorbije jaar is er hard gewerkt aan de N3e Luikersteenweg in Sint-Truiden. De zone tussen de N80 en rotonde Fouga Magister werd stevig onder handen genomen. De nutsvoorzieningen (voor onder meer gas, elektriciteit en water) kregen een vernieuwingsbeurt en de oude riolen ruimden plaats voor een modern leidingenstelsel. Bovengronds werden de rijweg en fietspaden opgefrist.

Schepen van Openbare werken Bert Stippelmans: “De werkzaamheden aan de N3e Luikerstraat waren net als op andere plaatsen in de stad dringend nodig. Uiteraard bracht ook deze werf hinder met zich mee, maar de bewoners en handelaars van de straat zijn hier op een heel constructieve manier mee omgegaan. Nu de werken erop zitten, nodigden we hen daarom uit om de straat in te huldigen. Dat gebeurde op een feestelijk buurtfeest.”

Op vrijdag 6 en zaterdag 7 april is het in de N3e Luikersteenweg trouwens een tweede keer feest. Dan organiseren de handelaars een opendeur-tweedaagse met tal van verrassingen.

De Luikersteenweg is een gewestelijke weg, waardoor de werkzaamheden uitgevoerd werden in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid. Dit is een investering in vlotter en veiliger verkeer. Wandelen en fietsen wordt hier veiliger. Er is ruim 2,6 miljoen euro geïnvesteerd, en het was elke cent waard. Verkeersveiligheid, comfort en leefbaarheid hebben een reuzensprong vooruit gemaakt.

Burgemeester Veerle Heeren: “De Luikersteenweg is al de vijfde straat die we feestelijk kunnen openen. We zijn heel fier dat de vernieuwing van onze stad al zover gevorderd is. Binnenkort is het trouwens ook de beurt aan de Luikerstraat. Die gaat vanaf 7 april weer open voor het verkeer.”