Truienaren die op 1 of 2 november een bezoek brengen aan de begraafplaats van Schurhoven, kunnen daar nu aan de hand van een zoekcomputer nagaan waar de laatste rustplekken van hun overleden vrienden en familieleden zich precies bevinden. De digitale module is eveneens online raadpleegbaar en komt er binnenkort ook voor de andere begraafplaatsen in Sint-Truiden.

Op Allerheiligen en Allerzielen brengen we doorgaans een bezoekje aan het kerkhof uit respect voor vrienden of familieleden die niet meer onder ons zijn. Maar - zeker voor minder frequente bezoekers - is het niet zo evident om de weg te vinden op de begraafplaats. In Schurhoven zijn op een terrein van zes hectaren bijvoorbeeld ruim 6500 graven, die nog eens zijn onderverdeeld in zo’n 40 zones.

Het stadsbestuur van Sint-Truiden lanceert daarom een digitale tool om mensen op weg te zetten. Via een computer op de begraafplaats kunnen bezoekers aan de hand van de naam, geboorte- of sterftedatum van hun overleden dierbare te weten komen waar diens laatste rustplaats zich bevindt.

Stedelijk patrimonium

“De module is voorts ook online beschikbaar. Zo kan je ter plaatse met je smartphone of vooraf thuis op je laptop opzoeken waar je moet zijn. We starten hier in eerste instantie mee op het kerkhof van Schurhoven. Op basis van ervaringen van gebruikers zullen we eventueel nog aanpassingen doen. Zo zullen we de module al uitrusten met een gps-functie, zodat je met je mobiele telefoon naar het juiste graf geleid wordt. Na de testfase komt de tool er ook voor de 21 andere begraafplaatsen op ons grondgebied”, zegt schepen van Begraafplaatsen en Digitalisering Carl Nijssens.

“Sint-Truiden telt heel wat kerkdorpen, met in ieder dorp een kerk en daaraan logisch ook een kerkhof. Inwoners die op 1 of 2 november meerdere begraafplaatsen bezoeken, zijn in onze stad dus zeker geen uitzondering. Met de digitale module brengen we dit stedelijk patrimonium in kaart en is verdwalen op het kerkhof definitief verleden tijd”, besluit burgemeester Veerle Heeren.

De zoekfunctie is raadpleegbaar via www.sint-truiden.be/zoekfunctie-begraafplaatsen.