Op donderdag 29 november was er voor het derde jaar op rij een info- en ontmoetingsavond rond buurtwerking in Sint-Truiden. Die vond plaats in GAZO. Leden van bestaande buurtcomités deden er nieuwe ideeën op en mensen die zelf een buurtvereniging willen vormen kwamen er luisteren hoe ze dit best aanpakken. Op het einde van de avond werden ook de basissubsidies voor erkende buurtcomités toegekend.

In Sint-Truiden zijn er zo’n 80 straten, buurten en dorpen waar er regelmatig leuke initiatieven opduiken. Dat komt niet in het minst dankzij de inzet van de verschillende buurtcomités. Zij kunnen in de hoofdstad van Haspengouw dan ook rekenen op de nodige aandacht en ondersteuning

“Dat doen we onder meer door onze jaarlijkse info- en ontmoetingsavond rond buurtwerking. Hierbij bieden we enerzijds een luisterend oor aan onze vele erkende buurtcomités. Anderzijds willen we zo ook andere mensen zin doen krijgen om zelf een buurtcomité te vormen of een activiteit te organiseren. Alle Truienaren zijn er welkom”, vertelt burgemeester Veerle Heeren.

Nieuwe ideeën

“Na het succes van vorige keer, was ook de editie van dit jaar, met meer dan 210 geëngageerde aanwezigen, een schot in de roos. We lieten tijdens deze infoavond de buurtcomités zelf aan het woord. Zij vertelden hoe zij nieuwe inwoners in hun buurt welkom heten, hoe ze proberen om zoveel mogelijk buurtbewoners bij hun activiteiten te betrekken, hoe ze hun subsidies aanwenden, welke originele activiteiten ze organiseren, en hoe zij sociale media gebruiken in hun buurtwerking. Als afsluiter ontvingen 40 erkende buurtcomités die aan alle voorwaarden voldeden hun jaarlijkse basissubsidie van 250 euro”, zegt schepen van Buurtwerking Jurgen Reniers.

De feestdagen komen eraan

Tijdens deze infoavond gaven we ook de aftrap van onze jaarlijkse kerstboomacties. Inwoners en buurtcomités kunnen namelijk bij het stadsbestuur gratis kerstbomen aanvragen om een gezellige winterse sfeer in hun straat te creëren. Het initiatief is opnieuw een groot succes. Er zijn maar liefst 2500 kerstbomen besteld door 96 buurtcomités en geëngageerde buren. Dat zijn 120 bomen meer dan vorig jaar.

Mensen die niet aanwezig konden zijn, maar toch met vragen zitten rond buurtwerking, kunnen contact opnemen met coördinator Buurtwerking Dirk Benaets. Hij blijft graag op de hoogte van alles wat er leeft in de verschillende buurten en helpt iedereen die aan buurtwerking wil doen met plezier verder. Hij is bereikbaar op 011 70 16 67, 0492 15 68 87 of via buurtwerking@sint-truiden.be