Vanaf dinsdag 17 oktober komt er een aparte in- en uitrit voor het verkeer op de Veemarkt. Die bevinden zich beide in de Sint-Jansstraat. Via de Speelhoflaan met de wagen in- en uitrijden zal niet meer kunnen. Deze nieuwe regeling leidt tot minder hinder en meer veiligheid voor fietsers en voetgangers.

De Veemarkt is de grootste gratis langparkeerzone op wandelafstand van het centrum. Op het terrein is er ruimte voor meer dan 500 wagens. Vooral in het weekend en bij evenementen brengt dat heel wat aan- en afrijdend verkeer op de been. Dat verloopt momenteel niet altijd even vlot.

Vandaag zijn er twee routes, die tegelijk als in- én uitrit fungeren. Dat zorgt meer dan eens voor verkeersconflicten, die ook de veiligheid van de zachte weggebruikers niet ten goede komen. Het stadsbestuur heeft daarom beslist de verkeerssituatie rondom de Veemarktsite te vereenvoudigen.

Aparte in- en uitrit

Hierbij zal de huidige toe- en uitgang voor verkeer aan de Speelhoflaan verdwijnen, terwijl de in- en afrijzone aan de Sint-Jansstraat (ter hoogte van de Trudo Sporthal) voortaan enkel nog door inrijdend verkeer gebruikt zal kunnen worden. Aan het andere eind van de Sint-Jansstraat komt er een bijkomende opening, die alleen dienst zal doen als uitgangszone voor het afrijdend verkeer.

Om het in- en uitrijden niet in het gedrang te brengen, worden de parkeerplaatsen in de Sint-Jansstraat weliswaar opgeheven. Bedoeling is dat de nieuwe regeling op dinsdag 17 oktober in voege treedt. Momenteel worden nog de nodige wegsignalisatie en verkeersborden aangebracht.

Rode lijn

“Concreet komt er voor het verkeer op de Veemarktparking dus een afzonderlijke in- en uitrit. Die voorzien we ook bewust aan de Sint-Jansstraat én niet aan de Speelhoflaan. Daar geeft het aan- en afrijdende verkeer op dit moment aanleiding tot hinderlijke verkeersopstoppingen. De bijhorende chaos brengt er bovendien de veiligheid van de vele fietsers en voetgangers in het gedrang. Aan die onduidelijkheid komt er nu een einde”, vertelt schepen van Mobiliteit Bert Stippelmans.

“Sint-Truiden zet resoluut in op verkeersveiligheid. Onlangs legden we op de Diestersteenweg bijvoorbeeld ook nog een nieuw voetpad aan. Daar en elders in Sint-Truiden voorzien we in meer comfort voor de zachte weggebruiker, zonder dat we de auto’s weren. Dat is de rode draad binnen ons mobiliteitsbeleid. En die wordt stilaan overal zichtbaar”, besluit burgemeester Veerle Heeren.