Op 2 december was er de jaarlijkse kampioenenviering van de stad Sint-Truiden. In het sportcomplex Sint-Pieter bedankte het stadsbestuur 288 kampioenen voor hun prestaties van het afgelopen jaar. Een nieuwtje van deze editie was de verkiezing van het Gouden Clubhart, een publieksprijs voor de sportvrijwilliger van het jaar. De Nacht van de Truiense Sporter breide aan de avond een feestelijk en muzikaal vervolg.

Op 2 december zette het stadsbestuur en de sportraad van Sint-Truiden de kampioenen en medaillewinnaars in de kijker in het sportcomplex Sint-Pieter. Alle clubleden en individuele sporters die zich het voorbije jaar wisten te onderscheiden, ontvingen een trofee voor hun sportverdiensten. Als hoogtepunt werden de namen van de Truiense sportlaureaten bekendgemaakt.

“Sint-Truiden is de thuisstad van heel wat sportmensen en –clubs die zich zowel op nationaal als internationaal vlak in de kijker hebben weten te werken. Op de kampioenenviering zetten we hun verdiensten jaar na jaar in de verf, en bedanken tegelijk ook alle clubbesturen, vrijwilligers en sportbegeleiders voor hun onmisbare inzet”, aldus voorzitter van de Sportraad Karel Sweldens.

Sporttrofeeën

“Met trots kroonden we gymnaste Nina Derwael opnieuw tot Sportvrouw van het Jaar. Voor de titel van Truiens Sportman viel de keuze op wielrenner Tim Wellens, die de fakkel doorkreeg van doelman Simon Mignolet. Deze jonge mensen verdedigden ons land afgelopen zomer op de Olympische Spelen en verdienen dus meer dan wie ook deze sporttrofeeën”, zegt schepen van Sport Carl Nijssens.

“De Sint-Truidense reddingsclub STRC ontving de prijs van Sportclub van 2016 en één van haar ploegen ging ook aan de haal met de prijs voor beste sportploeg. Verder verkozen we polsstokspringer Jules Vanlangenaeker tot meest beloftevolle jongere, en werd Frank Istas van STRC geroemd om zijn sportieve carrière. Dankzij zijn dubbele medaillewinst op de Special Olympics in 2015, verwierf badmintonspeler Gert Vanbrabant ook nog de G-Sporttrofee”’, vult burgemeester Veerle Heeren verder aan.

“Deze kampioenenviering lanceerden we bovendien nog een nieuwe prijs: het Gouden Clubhart voor de sportvrijwilliger van het jaar. Onze sportclubs zouden immers niet kunnen overleven dankzij de vele vrijwilligers. Al deze mensen zetten zich met hart en ziel in voor hun favoriete vereniging. Truienaren konden zelf kiezen uit drie vrijwilligers die naar de trofee meedongen. Uiteindelijk kwam de eer toe aan Dirk Geerts van Death Row Sint-Truiden”, aldus nog schepen Carl Nijssens.

Nacht van de Truiense Sporter

Na de verkiezing van de sportlaureaten was er voor het tweede jaar op rij ook opnieuw de Nacht van de Truiense Sporter. A3 Beton trakteerde zo’n 700 sportieve en minder sportieve gasten op een geslaagd liveoptreden.

Ook maakte elke sportclub uit Sint-Truiden tijdens de Nacht van de Truiense Sporter aanspraak op 10 verschillende sportpakketten. De teamleden konden er een foto laten nemen, die ze meteen in een box deponeerden. De hoofdprijs is sportmateriaal ter waarde van maar liefst 1000 euro. De winnaars worden via loting bekendgemaakt.