Sint-Truiden heeft sinds 1 december zijn eerste klimaatboom. Die staat aan de Trudo Sporthal op de Veemarkt. De komende drie jaar komen er verspreid over de hele stad nog eens 104 andere bomen bij. De aanplant is onderdeel van het project ‘Ruimte voor Bomen’, waaraan ook andere Limburgse steden en gemeenten deelnemen. In het kader van dit initiatief stelt het stadsbestuur in 2018 ook een beleidsplan op voor het behoud en beheer van de bomen op het grondgebied.

De klimaatopwarming is een globaal probleem dat ook op lokaal niveau sterk om zich heen grijpt. De aanhoudende droogte van afgelopen voorjaar en de almaar onstuimigere onweders zijn slechts enkele gevolgen die de Haspengouwse landbouwers aan den lijve mogen ondervinden.

Rode draad

Het stadsbestuur van Sint-Truiden neemt al geruime tijd actie om de milieuproblemen in te dijken.
“Als lid van het Europees Burgemeestersconvenant streven we naar een CO2-reductie van 40%. Dat doen we onder meer door elektrisch te rijden en te investeren in groene energie. Duurzaamheid loopt als een rode draad door alle domeinen van ons beleid”, vertelt burgemeester Veerle Heeren.

‘Ruimte voor Bomen’ biedt een nieuw antwoord op de uitdagingen van de toekomst. Het project van Limburg.net en het Centrum Duurzaam Groen voorziet in heel de provincie in de aanplanting van zogenaamde klimaatbomen omwille van hun positieve functies voor onder andere het leefmilieu, de biodiversiteit en de volksgezondheid. Ook de stad Sint-Truiden neemt eraan deel.

Concrete stappen

In 2018 worden 35 bomen aangeplant. Daar komen er nog eens 35 per jaar bij in 2019 en 2020. Het gaat om een symbolische actie, waar ook concrete stappen aan gekoppeld worden. Zo ondertekenden we een verklaring, waarmee we ons engageren om de bomen alle groeikansen te bieden en een bomenvisie te ontwikkelen. Die komt er meteen volgend jaar al. Dan maken we een beleidsplan op, waarbij we alle bomen op ons grondgebied in kaart brengen en effectieve maatregelen uitwerken voor het duurzame beheer ervan.

De klimaatbomen worden over de hele stad en de verschillende deelgemeentes verspreid. Het gaat om een tiental types die gekozen zijn in functie van de specifieke locaties waar ze uiteindelijk zullen staan. Alle verdere details over het project ‘Ruimte voor Bomen’ en de vele milieuvriendelijke kwaliteiten van de bomen staan gebundeld op de website www.ruimtevoorbomen.be.