‘Bewegen op Verwijzing’ (BOV) helpt inwoners meer te bewegen. Mensen die er niet in slagen om aan lichaamsbeweging te doen, worden door de huisarts doorverwezen naar een coach. Zij stippelt een traject uit op maat van ieders levenspatroon. Onderzoek wijst uit dat deelnemers hierdoor dubbel zoveel gaan bewegen. In Sint-Truiden startte het project op 15 januari.

Bewegen is gezond én je wordt er gelukkig van. Waarom doen we het dan toch te weinig? Omdat we geen tijd hebben? Of omdat we niet weten hoe eraan te beginnen? De Vlaamse Overheid en het Vlaams Instituut Gezond Leven gooien alle excuses overboord en organiseren het project 'Bewegen Op Verwijzing' (BOV). Dat heeft één doel: mensen zin doen krijgen om te bewegen.

“Meer bewegen is van levensbelang”

“Zo’n 10% van alle sterfgevallen is deels te wijten aan een tekort een lichaamsbeweging. Dat is samen met onder meer roken één van de belangrijkste doodsoorzaken. Meer bewegen is van levensbelang en daar zijn wij ons als ‘Gezonde Gemeente’ ten volle van bewust. We zetten dan ook graag onze schouders onder het ‘Bewegen op Verwijzing’-project. We hebben alvast alle huisartsen en gezondheidswerkers in onze stad aangespoord hetzelfde te doen”, zegt schepen van Gezondheid Carl Nijssens.

Hoe werkt het? Iedereen vanaf 18 jaar kan naar zijn huisarts stappen om zich te laten doorverwijzen naar de 'Bewegen Op Verwijzing'- of BOV-coach Tinne Morren. “Ik stel vervolgens een beweegplan op en zie toe op de verdere ontwikkelingen. Iedereen die is doorverwezen, heeft recht op zo'n zeven uren coaching. Ze betalen hiervoor vijf euro per kwartier. Voor mensen die aanspraak maken op een verhoogde tegemoetkoming, bedraagt dit tarief slechts één euro”, aldus de bewegingscoach.

“Altijd en overal bewegen”

In Sint-Truiden gaat het project deze week van start. Inwoners van andere gemeentes die het al uitgeprobeerd hebben, zijn alvast enthousiast. “Werk, huishouden, kinderen, stress,…: ik had gewoon geen tijd om te bewegen. Dat dacht ik tenminste. Dankzij BOV merk ik nu elke dag hoe ik meer kan bewegen. Het kan altijd en overal. En ik voel mij er veel beter door”, getuigt deelnemer Asna.

“Bewegen heeft dan ook alleen meer voordelen. Je voelt je fitter, het is leuk en je ontdekt nieuwe dingen dicht bij huis. Dat wil de ‘Bewegen Op Verwijzing’-coach je allemaal laten ondervinden. Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat je na het volgen van de sessies dubbel zoveel gaat bewegen. Het is dus absoluut het uitproberen waard”, besluit burgemeester Veerle Heeren.

Meer informatie en getuigenissen van overtuigde ‘Bewegers op Verwijzing’ zijn te vinden op www.bewegenopverwijzing.be. In het stadskantoor kunnen inwoners ook terecht bij de dienst Welzijn (Kazernestraat 13, T 011 70 15 56, info.welzijn@sint-truiden.be).