De stad Sint-Truiden is sinds 2015 één van de aandeelhouders van Greensky, de vennootschap die ondertussen 25 windturbines uitbaat in Vlaanderen en Wallonië. De stad heeft 23 % van de aandelen in handen. Op de aandeelhoudersvergadering van woensdag 12 december zal de toekenning en betaalbaarstelling van een tussentijds dividend goedgekeurd worden.  Het stadsbestuur zal die middelen opnieuw investeren in andere duurzame projecten.

Investeren in groene energie

Sint-Truiden heeft een voortrekkersrol op het gebied van groene energie. Zo verving de stad drie jaar geleden haar volledige autovloot door elektrische wagens. In 2015 besliste het bovendien om te investeren in windenergie via een participatie in Greensky. De stad bracht initieel 1,5 miljoen euro in en investeerde in 2016 nog eens 1,7 miljoen euro in het windmolenproject.

Rendement

“De weloverwogen participatie in deze vennootschap werpt ondertussen haar vruchten af. De raad van bestuur van Greensky besliste zopas om voor de eerste keer een tussentijds dividend uit te keren aan haar aandeelhouders. In totaal gaat het om een bedrag van 3.324.000 euro. De stad Sint-Truien ontvangt 764.520 euro aan dividenden. We verwachten dat de opbrengsten uit het project volgend jaar nog hoger zullen zijn. Die middelen kunnen we opnieuw in andere duurzame projecten investeren,” zegt burgemeester Veerle Heeren.