In 2019 zijn er opnieuw Trudofeesten in Sint-Truiden. Na de zomer van dat jaar vinden er over heel de stad tal van activiteiten plaats, met als blikvanger een bruisend straattheaterfestival in het centrum. Op het einde van dit jaar wordt de aftrap gegeven van het feestprogramma.

De Trudofeesten zijn een reeks evenementen ter ere van stadsstichter Trudo. De viering vond – volgens historische bronnen – voor het eerst plaats in 1893. Nadien keerden de plechtigheden om de zeven jaar terug. In de praktijk waren er ook geregeld tussenpozen.

In 2019 staan er opnieuw Trudofeesten op de kalender. Het stadsbestuur van Sint-Truiden laat de gelegenheid alvast niet voorbijgaan om er een gevarieerd evenementenprogramma aan te koppelen. De opening van het Trudojaar is gepland voor vrijdag 23 november 2018.

Straattheater

“Waar tijdens de voorbije edities de keuze viel op activiteiten voor een geïnteresseerd doelpubliek, zetten wij resoluut in op een boeiend aanbod voor alle inwoners en bezoekers. Als hoogtepunt is er in september 2019 een bruisend stadsfestival, waarbij via spectaculaire straattheateracts onze lange stadsgeschiedenis weer tot leven komt”, vertelt burgemeester Veerle Heeren.

Verder duiken er in de tweede helft van 2019 nog tal van andere evenementen op voor zowel jong als oud. Hiervoor doet de stad een beroep op de creativiteit van inwoners en verenigingen. Zij kunnen voor de organisatie van activiteiten rond de Trudofeesten rekenen op een subsidie.

Digitaal erfgoedportaal

Tot slot lanceert het stadsbestuur tijdens de Trudofeesten zijn nieuw digitaal erfgoedportaal. Dat krijgt de vorm van een interactief informatiescherm, waarlangs inwoners en bezoekers heel laagdrempelig toegang krijgen tot het rijke erfgoedverleden van de hoofdstad van Haspengouw.

“2019 wordt hoe dan ook een feestjaar in Sint-Truiden. Iedereen zal weten dat er Trudofeesten zijn. Onze stad wordt feestelijk ingekleed en er komt een wervende communicatiecampagne. Wij doen er nu alvast alles om er een onvergetelijke editie van te maken”, besluit burgemeester Veerle Heeren.