Een eeuw geleden zwegen de wapens en hield de Eerste Wereldoorlog eindelijk op. Met een uitgebreid programma herdenken we ook in Sint-Truiden deze bijzondere verjaardag. Vandaag wordt de tentoonstelling ‘Sint-Truiden in de Eerste Wereldoorlog’, waaraan 10 verenigingen en diensten samenwerkten, officieel geopend.

Al sinds 15 september kan je je in Sint-Truiden laten onderdompelen in het meeslepende oorlogsverleden van Haspengouw. Er werd een uitgebreid programma samengesteld, met als één van de hoogtepunten de tentoonstelling ‘Sint-Truiden in de Eerste Wereldoorlog’, die je vanaf nu tot 13 december kan bezoeken in de abdij.

Burgemeester Veerle Heeren: “De tentoonstelling biedt voor ieder wat wils: oude en nieuwe foto’s van de Eerste Wereldoorlog, banners van ‘les Patrouilleurs’, gestolen middeleeuwse charters, soldatenuniformen, oude fietsen, geweren, tekeningen van leerlingen uit het lager onderwijs van Sint-Truiden en kunstwerkjes van leerlingen van de Academie Haspengouw Beeld.”

En we breiden de tentoonstelling nog uit met het poëzieproject de ‘Hellemonden’. Vanaf 21 november kan je via dit interactief parcours langs 20 soldatengraven gedichten beluisteren van oorlogsdichters. De gedichten werden ingelezen door Gene Bervoets, Nigel Williams, Antoine Boute en Jobst Schnibbe en spreken blijvend tot de verbeelding.

Deze tentoonstelling, die kadert in het project van de Groote Oorlog in Sint-Truiden, is een samenwerking tussen de stad Sint-Truiden, Lions Sarchinium Sint-Truiden, Haspengouwse academie beeld, Renovat Foto vzw, dienst archief Sint-Truiden, provinciebestuur Limburg, Oorlogsmuseum Halen, Vonk en Zonen, Vaderlandslievende verenigingen Sint-Truiden, Erfgoed Haspengouw.

Praktisch:

Abtsvleugel, Sint-Trudoabdij, nog te bezoeken tot 13 december 2018

Openingsuren:

- maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag (enkel op aanvraag via UiTbalie@sint-truiden.be, 011 70 17 00)

- zaterdag en zondag (van 13 tot 16 uur)