Wandelen, gastronomie en fruitbeleving zijn troef in de Truiense toeristische gids van 2018. Op 1 februari stelde het stadsbestuur in de brouwerij van Wilderen zijn vernieuwde aanbod in avant-première voor aan zijn toeristische partners en het grote publiek.

Naar Sint-Truiden blijf je terugkomen”: dat is de slagzin van de nieuwe toeristische gids van de hoofdstad van Haspengouw. Die biedt net dat tikje meer om iedereen keer op keer te bekoren. Of je nu een stadsmus of buitenmens bent, Sint-Truiden blijft verrassen. Dat blijkt ook uit de cijfers van vorig seizoen.

Het Trudopas-arrangement - waarmee je voor een prikje onze mooiste monumenten kan bezoeken - ging in 2017 zo’n 6.500 keer over de toonbank. Dat is dubbel zoveel dan het jaar voordien. Ook het wandelaanbod voor kinderen zat duidelijk in de lift. Bijna 2.000 gezinnen boekten vorig jaar een kinderqueeste. Dat is zowat een derde meer dan in 2016. Dat zijn mooie resultaten, die Sint-Truiden in 2018 op zijn minst wil evenaren.

‘Glamping’

Hoe pakt de stad dit concreet aan? Onder meer door te blijven focussen op de sterkhouders. “De bloesem- en oogstperiode lokken steeds meer bezoekers. Zij weten de fruitige activiteiten te smaken. Hier spelen we op in door ons belevingsaanbod uit te breiden”, zegt burgemeester Veerle Heeren.

In samenwerking met de ‘BFV Bloesembar’ komen er bijvoorbeeld ballonvluchten over het bloesempanorama. Verder biedt ‘Le Bon Vinvant’ bezoekers de kans tot ‘glamping’ - luxueus kamperen – in één van de 5 prachtige tenten. Met elk een eigen kampvuur en dit te midden van de boomgaarden op de grens tussen Borgloon en Sint-Truiden. Het is heerlijk vertoeven in de bloesembar van PiPO, met vers geperst sap van eigen bodem. En daarnaast zetten we ons nog steviger op de kaart als dé wandelstad bij uitstek. Er komt zelfs een bloesemjogging!

Voor de kinderen opent er in de fruitvallei een spectaculaire glijbaan, hiermee mikken we op jonge gezinnen. Ook rusten we onze routes uit met vier panoramakijkers. Onder de noemer ‘Kijk op Haspengouw’ kan je zo van de ene uithoek van de stad naar de andere turen. Wandelen wordt zo een allround-belevingsevent.

Haspengouwse wijn

Het huidige aanbod breidt verder uit, maar ook nieuwe opportuniteiten worden aangeboord. Zo is de wijnbouw in opmars in Haspengouw. Er komen almaar meer vragen van telers om dit potentieel op toeristisch vlak in de kijker te zetten. Naast domein ‘Kitsberg’, stellen daarom ook de wijnmakers van ‘Gloire de Duras’ en ‘Marsnil’ hun deuren open voor boeiende en vooral smakelijke rondleidingen.

Wijn is niet het enige gastronomische nieuwtje van het komende seizoen. Samen met een aantal horecapartners stippelde Sint-Truiden een culinaire wandeling uit door de binnenstad. Deelnemers kuieren van restaurant tot brasserie. Daar degusteren ze telkens een signatuurgerechtje. Na afloop hebben ze zo een volledig driegangenmenu achter de kiezen.

Veelzijdig

De prachtige bloesems, het uitgebreide evenementenaanbod, de talrijke monumenten en de verschillende fruitactiviteiten: de volgende maanden zijn er weer redenen te over om meermaals naar Sint-Truiden af te zakken. En als dat nog niet genoeg is, is er vanaf oktober een nieuw seizoen van ‘Sint-Truiden by Lights’. Want ook de unieke lichtwandeling ontbreekt natuurlijk niet in de nieuwe toeristische gids. Het staat vast: in 2018 zal niemand zich vervelen in de veelzijdige hoofdstad van Haspengouw.

De toeristische gids van 2018 glijdt de komende weken in elke Truiense brievenbus. Je kan hem ook online doorbladeren op www.toerisme-sint-truiden.be, of een exemplaar verkrijgen bij Toerisme Sint-Truiden in het oud stadhuis op de Grote Markt.