Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 26 november stelden de kinderraadsleden hun kindercharter voor aan hun volwassen collega’s. Daarin staan alle programmapunten en doelstellingen die de kinderen samen met het stadsbestuur van Sint-Truiden willen realiseren.

In mei legde de nieuwe kinderbeleidsploeg de eed af op de Groenmarkt. Ondertussen gingen de 35 raadsleden te rade bij hun leeftijdsgenoten over wat zij belangrijk vinden in onze stad. Ze organiseerden een grote bevraging bij zo’n 800 kinderen en kregen hierop maar liefst 563 antwoorden binnen. Dat leverde een heleboel interessante ideeën en voorstellen op.

Pesten blijft een belangrijk aandachtspunt, zeker omdat zo’n 37 % van de bevraagde leerlingen aangeeft gepest te worden op school. Kinderen stellen daarbij zelf enkele oplossingen voor, zoals de juf en of de meester inschakelen, de medeleerling die gepest wordt helpen, erover praten en vooral: zelf niet pesten.

Kinderen hebben bovendien veel aandacht voor het milieu. Ze opteren dan ook voor minder auto’s en minder plastic. Onze kinderbeleidsmakers vragen ook dat de stad haar energie steekt in afvalpreventie, zodat er minder afval op de grond gegooid wordt en zodat er beter gesorteerd wordt. Ze vragen daarnaast ook meer vuilnisbakken op straat, zo voorkom je automatisch dat mensen hun afval zomaar overal gaan weggooien.

De kinderraad doet ook voorstellen voor het vrijetijdsaanbod en zou blij zijn met investeringen in een avonturenpark of een kampeerplaats. Ook een trampolinepark, meer zwembaden, speeltuinen en voetbalterreintjes staan op het verlanglijstje.

Ook veiligheid is een issue voor onze kinderen. Zo vragen ze meer en betere fiets- en wandelpaden, maar ook het verhogen van de zichtbaarheid vinden kinderen belangrijk. Het beter aanduiden van zebrapaden en het promoten van fluovestjes en valhelmen bij fietsers is één van de actiepunten van de kindergemeenteraad.

Beleid op kindermaat

Al deze bevindingen werden verzameld in een kindercharter. Dat gingen de kinderraadsleden presenteren aan hun volwassen collega’s tijdens de gemeenteraadszitting op maandag 26 november. Nu is het aan het stadsbestuur om met hun actiepunten concreet aan de slag te gaan.

Inspraak is belangrijk voor een beleid op kindermaat. Kinderen hebben een eigen mening en wij luisteren graag naar wat zij te vertellen hebben. In het verleden hebben we zo al heel mooie dingen kunnen realiseren, zoals onze jaarlijkse tienerfuif, een dierenparkje en de uitbouw van de speeltuin in ‘t Speelhof. Ook de nieuwe kinderraadsleden hebben weer een heleboel fantastische dingen opgesomd. Wij staan te trappelen om met hun suggesties aan het werk te gaan.

“De kinderraadsleden houden ons bij de les en waken erover dat ons beleid in overeenstemming is met hun behoeftes. In het verleden hebben we al geweldig samengewerkt en het ziet ernaar uit dat dit de komende periode niet anders zal zijn. Samen met hen bouwen we verder aan de toekomst van onze mooie stad”, aldus nog burgemeester Veerle Heeren.