Op donderdag 29 maart ging de Luikerstraat na een periode van noodzakelijke werken weer open voor het verkeer. Vóór het zover was, trakteerde het stadsbestuur de bewoners en handelaars uit de buurt eerst op een gezellig straatfeest.

Sint-Truiden vinkt opnieuw een stadsvernieuwingsproject af. Na de Grote Markt, Stapelstraat, Clockemstraat, Tiensesteenweg, Stationsstraat en Luikersteenweg (N3e), zijn ook de Luikerstraat en het Heilig Hartplein helemaal klaar.

“Ook hier zijn we grondig te werk gegaan. De verouderde nuts- en rioolleidingen ruimden plaats voor moderne exemplaren. Bovengronds zijn de stoepen wellicht de belangrijkste verbetering. De gladde, gevaarlijke blauwe steen werd vervangen door een veiliger alternatief. Ten slotte zorgden we ook hier voor beleving. Zo staan er nu twee nieuwe banken op het Heilig Hartplein en nog eens drie exemplaren in de Luikerstraat”, vertelt schepen van Openbare werken Bert Stippelmans.

Fier

Het einde van de werken ging naar goede gewoonte niet onopgemerkt voorbij. De bewoners en handelaars uit de buurt kregen ook hier een uitnodiging voor een gezellig buurtfeest. Dat vond plaats op donderdag 29 maart.

“Het buurtfeest was ook nu weer een succes. De grote opkomst en positieve reacties tonen dat de bewoners en handelaars - ondanks de hinder die zeker ondervonden - blij zijn met de vernieuwingen. Zij zijn fier op hun straat, en daar doen wij het voor”, zegt burgemeester Veerle Heeren.

‘Blossom in the City’

Na afloop ging de Luikerstraat open voor verkeer, een week vroeger dan gepland. De straat is dus weer met de wagen bereikbaar via de Schepen Dejonghstraat en Brustempoort. Vandaaruit kan je doorrijden naar de Grote Markt of Plankstraat. Ook de toegang naar de Capucienessenstraat werd opnieuw opengesteld. De afrit naar de Minderbroedersstraat blijft nog toe tot zaterdag 7 april.

Dan is het trouwens een tweede keer feest. De handelaars van de Luikerstraat en het Heilig Hartplein organiseren op zaterdag 7 april het bruisende ‘Blossom in the City’. Van 10u tot 18u duikt er tal van animatie op en worden bezoekers getrakteerd op allerlei verrassingen.