Recordopkomst zwerfvuilactie: 1.011 Truienaren ruimen 454 kilometer zwerfvuil op

vrijdag, 17 maart, 2017

Voor de achtste keer al wordt er dit weekend overal in België campagne gevoerd tegen zwerfvuil. In Sint-Truiden staken vooral kinderen en jongeren de handen uit de mouwen om het sluikstort op te ruimen. De actie is slechts één onderdeel van een gericht milieubeleid, dat via allerlei preventiemaatregelen mikt op een propere en leefbare stad.

Op vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 maart 2017 organiseren het stadsbestuur van Sint-Truiden, Limburg.net en de Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) de actie ‘Straat.net’. Scholen, verenigingen en particulieren steken de handen uit de mouwen voor een propere buurt.

Er nemen 649 kinderen en 362 volwassenen aan de actie deel. Dat is een geweldige opkomst en een stijging met 133 mensen in vergelijking met de vorige editie. Samen ruimen ze maar liefst 454 km afval op. Dat is ruim 100 km meer dan een jaar geleden.

Naar goede gewoonte kunnen we ook rekenen op de hulp van onze scholen en jeugdverenigingen, die een extra inspanning doen om hun buurten schoon te houden. Alleen al in de zeven scholen gingen dit jaar 596 leerlingen mee op zwerfvuiljacht. Dat zijn er zowat 40 meer dan vorig jaar. Het is fantastisch dat zoveel kinderen en jongeren zo begaan zijn met het milieu. Jong geleerd is immers oud gedaan. Bovenop de 15 euro per opgeruimde kilometer van Limburg.net, krijgen zij van ons daarom nog een drankje en een gratis zwembeurt.

‘Gangmakers’

“Het is al het achtste jaar op rij dat Sint-Truiden meedoet aan deze actie. Daarnaast zetten we ons uiteraard het hele jaar door in om onze stad proper te houden. Zo staan er op verschillende locaties in onze stad sensibilisatieborden tegen sluikstorten en dragen natuurlijk heel wat Truienaren hun steentje bij”, vertelt burgemeester Veerle Heeren.

We kennen hen als de ‘gangmakers’, de enthousiaste vrijwilligers die het zwerfvuil oprapen in de omgeving waar zij wonen. In 2013 waren ze nog met 8 personen. Vier jaar later is hun aantal bijna verzevenvoudigd tot 55. Hun inzet is voor ons onmisbaar om Sint-Truiden net te houden. Samen met de acties van de buurtcomités en de dagelijkse inzet van de gemeenschapswachten en de lokale politie zorgen we er zo voor dat onze straten afvalvrij blijven.

“Samen werken we zo iedere dag opnieuw aan een propere stad, waar het voor iedereen aangenaam om leven is”, besluit burgemeester Veerle Heeren.