Sint-Truiden blijft inzetten op sterke band met zusterstad Nueva Guinea

vrijdag, 14 april, 2017
Sint-Truiden blijft inzetten op sterke band met zusterstad Nueva Guinea

Vandaag keert een enthousiaste groep Truiense leerlingen terug uit Nicaragua. Ze verbleven er de voorbije 14 dagen bij gastgezinnen. De stad Sint-Truiden heeft er al 14 jaar een stedenband met Nueva Guinea in het kader van ontwikkelingssamenwerking.

Alle 6 onze middelbare scholen engageerden zich. Twintig vijfdejaars en vrijwillige begeleiders werkten een jaar lang hard toe naar de trip. Avondles Spaans, groepsvorming, fondsenwerving, vormingsweekends ... Na de reis verwerken ze hun ervaring in een unieke theatervoorstelling voor de scholen en alle sympathisanten hier.

"Als gemeentebestuur maken we met deze stedenband ontwikkelingssamenwerking wat zichtbaarder en tastbaarder voor onze bevolking", zegt schepen Jurgen Reniers. "Deze jongeren beleven nu een ervaring die hen een andere kijk zal geven op het leven hier en ginder. Zelf was ik er ook al twee keer de voorbije jaren en je komt er zoveel rijker van terug.”

Voorstel nieuw meerjarenplan

“Volgende maand leggen we aan de gemeenteraad opnieuw een meerjarenplan voor van 5 jaar om samen met onze zusterstad ginder, Nueva Guinea, in te zetten op duurzame landbouw en ecotoerisme om er zo ook de armoede te bestrijden”, blikt schepen Jurgen Reniers vooruit.

Wie wil terugkijken op de avonturen van de Sint-Truidense leerlingen in Nicaragua kan een kijkje nemen op hun blog https://intercambiosost.wordpress.com/