Sint-Truiden wint Vlaamse klimaatprijs met nieuwe elektrische autovloot

maandag, 5 december, 2016
Sint-Truiden wint Vlaamse klimaatprijs met nieuwe elektrische autovloot

Sint-Truiden kaapte met de vernieuwing van haar wagenpark door elektrische auto’s één van de tien klimaatprijzen weg op de Klimaattop van de Vlaamse overheid. Daar werd een subsidiepot van 300.000 euro verdeeld onder tien lokale besturen. Sint-Truiden gaat aan de haal met 30.000 euro, een bedrag dat het stadsbestuur zal investeren in nieuwe duurzame projecten.

Bijna een jaar geleden heeft de stad Sint-Truiden het merendeel van haar wagenpark vervangen door 22 elektrisch aangedreven voertuigen. De wagens worden door zoveel mogelijk medewerkers gedeeld, waardoor het stadsbestuur het tegenwoordig met een derde minder wagens doet. Het kilometerverbruik nam bijgevolg een duik van 20%.

Sint-Truiden trekt hiermee resoluut de kaart van de duurzame mobiliteit en die inspanning wordt bekroond met één van de tien klimaatprijzen voor lokale besturen van de Vlaamse overheid. Die werden uitgereikt op de Klimaattop, die plaatsvond op donderdag 1 december. Aan de prijs hangt een bedrag van 30.000 euro vast.

De jury was duidelijk onder de indruk van de gunstige milieu-impact van de Truiense kandidatuur. De keuze voor elektrisch rijden leidt immers tot een CO2-reductie van 68 ton per jaar. Geen enkele Vlaamse stad heeft Sint-Truiden dit op zo’n grote schaal voorgedaan.

Daarnaast werd er ook rekening gehouden met het bredere plaatje. De stad Sint-Truiden investeert de komende jaren namelijk ook in de installatie van publieke oplaadpalen op haar grondgebied, waarvan er 5 exemplaren op korte termijn geplaatst worden.

“Sint-Truiden ontving een klimaatprijs van 30.000 euro omwille het creatief en inspirerend klimaatproject dat de stad heeft ingediend. Het is heel belangrijk dat ook rond mobiliteit, een sector die verantwoordelijk is voor 36% van onze Vlaamse niet-ETS-broeikasgasuitstoot, klimaatmaatregelen worden genomen. Met de klimaatmiddelen voor lokale overheden wil ik ook zelf volop inzetten op de elektrificatie van onze mobiliteit. Sint-Truiden geeft met dit mooie project alvast het goede voorbeeld”, zegt minister van Leefmilieu Joke Schauvliege.

“Sint-Truiden speelt een voortrekkersrol als het aankomt op milieuvriendelijke, duurzame projecten. De vernieuwing van onze autovloot is daar een perfect voorbeeld van. We zijn daarom bijzonder fier dat onze inspanningen beloond worden met deze fantastische trofee. Het is trouwens al de tweede prijs die we voor ons elektrische wagenpark in ontvangst mochten nemen. Vorige zomer nog behaalden we hiermee de Publica Award voor de meest duurzame overheidsopdracht”, aldus burgemeester Veerle Heeren.