Wordt jouw straat ook een FairTradeStraat?

zaterdag, 7 januari, 2017
Wordt jouw straat ook een FairTradeStraat?

Als FairTradeGemeente levert Sint-Truiden allerlei inspanningen om haar inwoners aan te zetten voor eerlijke consumptie. Het stadsbestuur heeft daarom de ambitie om door te groeien tot een zogenaamde ‘5-sterren-FairTradeGemeente’. Voor de derde ster worden de bewoners opgeroepen hun straten om te vormen tot FairTradeStraten.

Sint-Truiden is sinds 2008 één van de 167 Vlaamse FairTradeGemeenten. Die titel kreeg de stad dankzij de inspanningen van een geëngageerde groep mensen binnen de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (GROS). Zij ijveren voor betere prijzen voor lokale voedingsproducenten, zowel in het Zuiden als in eigen streek. Sindsdien hechten bedrijven, organisaties, verenigingen en het stadsbestuur meer belang aan eerlijke producten.

FairTrade wint zo stilaan terrein in Vlaanderen, maar er blijft natuurlijk nog veel werk te doen. Bijna één miljard mensen in de wereld lijden namelijk honger en het zijn gek genoeg vooral de voedingsproducenten zelf die zwarte sneeuw zien.

5 sterren

Om op lokaal niveau verder in te zetten op deze problematiek, kunnen Vlaamse FairTraideGemeenten sinds kort meedingen naar vijf sterren. Dat doen ze door acties te organiseren die inwoners moeten warm maken voor de consumptie van eerlijk geprijsde producten.

Sint-Truiden heeft al twee sterren verzilverd. De eerste ster behaalde de stad voor de aanstelling van Peter Preuveneers, Albert Thijs en Eddy Laermans als FairTradeAmbassadeurs. Dat zijn figuren die inwoners bewust maken rond rechtvaardige handel. Een tweede ster volgde omdat in Sint-Truiden meer dan 25% van de bevolking FairTradeFan is en dus regelmatig FaireTrade-producten koopt.

250 euro

“Om een derde ster te behalen, willen we zoveel mogelijk FairTradeStraten vormen. Dat zijn straten waar de bewoners van minstens 30 huizen FairTradeFans zijn. Intussen hebben we met de Spoorwegstraat alvast één FairTradeStraat. We roepen de buurtverenigingen op om dit voorbeeld te volgen. Zij kunnen zich hiervoor kandidaatstellen bij onze buurtcoördinator. Aan de initiatiefnemers van de eerste tien FairTradeStraten schenken we alleszins een waardebon van 250 euro van de Wereldwinkel”, vertelt schepen van Ontwikkelingssamenwerking en Buurtzaken Jurgen Reniers.

Buurtcomités doen het goed in Sint-Truiden, onder meer dankzij de steun van het stadsbestuur. In ruim 60 straten en buurten duiken er dezer dagen nieuwjaarsborrels op, waarvoor de organisatoren een subsidie krijgen van 125 euro. De buurtwerking zit duidelijk in de lift en verwacht wordt dat heel wat verenigingen bewoners warm zullen maken zich als FairTradeFan te registreren.

“We hopen natuurlijk dat er massaal FairTradeStraten in onze stad opduiken, zodat we op die manier de derde ster kunnen bemachtigen. En eens we die hebben, zullen de andere twee sterren vlug volgen. Ieder initiatief dat bijdraagt aan een meer evenwichtige wereldhandel, kan immers rekenen op onze volledige ondersteuning”, besluit burgemeester Veerle Heeren.

Mensen die een FairTradeStraat willen vormen, hierover meer informatie wensen of met andere vragen zitten, kunnen contact opnemen met coördinator Buurtwerking Dirk Benaets via 011 70 16 68, 0494 15 68 87 of buurtwerking@sint-truiden.be. Verder staan alle praktische gegevens verzameld op fairtradegemeente.be