Opgefriste informatiegids en gloednieuw magazine zetten Sint-Truiden nog steviger op de toeristische kaart

woensdag, 1 februari, 2017

Op dinsdag 31 januari presenteerde de stad Sint-Truiden haar nieuwe toeristische gids in het sierlijke decor van De Stadt van Luijck. Samen met meer dan 160 partners stelde het stadsbestuur er zich opnieuw garant voor een feilloze toeristische service, met bruisende activiteiten, tal van nieuwigheden en toegankelijke monumenten. Daarnaast was er ook ruimte voor een primeur: een wervend infomagazine met verrassende invalshoeken dat verkrijgbaar is in vier talen.

In Sint-Truiden valt er altijd iets te beleven. De stad heeft alle troeven in handen die een bezoek de moeite waard maken. Dat blijkt ook uit de cijfers. In het toeristische onthaalkantoor op de Grote Markt alleen al kwamen er vorig jaar meer dan 80.000 personen over de vloer.

Naar goede gewoonte bundelt het stadsbestuur het beste wat Sint-Truiden te bieden heeft jaarlijks in een uitgebreide toeristische gids. En omdat innovatie ook in de kleine dingen zit, steekt de editie van 2017 in een opvallend vernieuwd en verfrissend jasje.

Sterkhouders afgewisseld met nieuwtjes

Wat brengt 2017 in de hoofdstad van Haspengouw? Er is alvast heel wat nieuws onder de zon.

Zo kan je binnenkort fruitig kamperen tussen de boomgaarden en nieuwe wandelingen verkennen in Gelmen en Gelinden.

Verder werkten we leuke extraatjes uit voor de kinderen. Er komt een glijbaan op het parcours van de fruitvallei en ons succesnummer ‘Kato en het appelcomp(l)ot’ krijgt een opsmukbeurt. Bovendien halen we onze banden met Tongeren steviger aan en bieden we een arrangement met het mooiste van twee steden.

Uiteraard kunnen toeristen ook steeds in Sint-Truiden terecht voor de alom bekende sterkhouders. De bloesemwijding lokt ruim 2.000 bezoekers en blijft de absolute voorjaarstopper. Ook ‘Sint-Truiden by Lights’ keert terug met een nieuw parcours.

Uit het aantal afgehaalde wandelfolders alleen kunnen we afleiden dat vorig jaar zo’n 5.000 mensen de wandeling hebben afgelegd. Daarnaast blijven we inzetten op onze monumenten. Hierbij valt op dat de minderbroedersite vorig jaar erg in trek was: het bezoekerscijfer steeg met zowat 1.100 personen tot 12.273.

“Het toerisme is een centrale pijler van ons beleid en bovendien één van de speerpunten in ons nieuwe citymarketingplan. De cijfers liegen daar ook niet om. Sint-Truiden is een mooie, aantrekkelijke stad, waar er iedere dag wel iets leuk te doen is. We brachten het volledige jaaraanbod opnieuw samen in een knappe infogids”, zegt burgemeester Veerle Heeren.

Persoonlijke invalshoek

De nagelnieuwe toeristische gids rolde zopas van de persen en valt binnenkort ook weer bij iedere inwoner in de brievenbus. Als aanvulling op deze omvattende brochure, is er sinds dit jaar voor het eerst ook een wervend magazine.

Hierin verkennen een tiental mensen Sint-Truiden vanuit hun persoonlijke invalshoek. Een seniorenkoppel, een groep wielertoeristen, een vriendinnenkliek, …: allemaal ontdekken ze op hun manier de veelzijdige hoofdstad van Haspengouw. De wervende folder is verkrijgbaar in vier talen, om zo ook een ruimer en internationaler doelpubliek te bereiken.

“Zo zetten we onze prachtige en veelzijdige stad nog beter op de toeristische kaart. Wie de nieuwe brochures openslaat zal - net zoals bezoekers die voor het eerst naar Sint-Truiden komen - niet weten waar eerst te kijken”, besluit burgemeester Veerle Heeren.