Sint-Truiden haalt 880.000 euro subsidies binnen voor nieuw zwembad

vrijdag, 28 april, 2017

Voor de bouw van een zwembadcomplex op Sint-Pieter krijgt het stadsbestuur 888.000 euro uit de subsidiepot van de Vlaamse overheid. Dat is het grootste bedrag dat werd toegekend. In de komende periode gaat Sint-Truiden op zoek naar partners om het project op het terrein te realiseren, zodat het nieuwe zwembad tegen 2020 gebruiksklaar is.

Sint-Truiden zal een nieuw zwembad bouwen op Sint-Pieter. Ook de sporthal en de recreatiesite worden vernieuwd. Dit kadert binnen een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor het woongebied Sint-Pieter. Deze zone, aan de rand van het stadscentrum, wordt de komende jaren fors opgewaardeerd.

Maximale subsidie

Vorig jaar diende het stadsbestuur voor de financiering van het zwembad een lijvig onderbouwd subsidiedossier in bij de Vlaamse overheid. Die maakte 10 miljoen euro vrij voor de bouw en renovatie van zwembaden over het Vlaamse grondgebied.

Op vrijdag 28 april maakte Vlaams minister Muyters zijn eindoordeel bekend. Hieruit blijkt dat Sint-Truiden net als de stad Roeselaere kan rekenen op een betoelaging van 888.000 euro, het grootste bedrag dat werd toegekend.

“We zijn bijzonder fier dat de minister van Sport aan ons dossier de maximale subsidie toekent. We zijn overigens ook de enige Limburgse gemeente die geld binnenhaalt voor een nieuwbouwproject. Dat is het resultaat van een stevig onderbouwd en innovatief project, waar wij samen met alle spelers die betrokken zijn met het zwemgebeuren in Sint-Truiden hard aan gewerkt hebben. Vlaams geld voor ons Truiens zwembad kan de kwaliteit en haalbaarheid van dit project alleen maar ten goede komen”, zegt schepen van Sport Carl Nijssens.

Samenwerking

Momenteel gaat het stadsbestuur verder op zoek naar partners om het complex te helpen bouwen. Voor de realisatie van het project zal de stad via een publiek-private formule samenwerken met private ondernemingen, die binnenkort geselecteerd worden.

De plannen voorzien in een nieuw sport-, doelgroepen en kleuterbad. Ook komen er een wellnessruimte en een aantal recreatiemogelijkheden. Daarnaast wordt de sporthal en de sportzalen volledig gerenoveerd. Buiten komt er onder meer een nieuw polyvalent kunstgrasveld, met bijzondere aandacht voor hockey en wordt  het hele sportpark opgefrist.

“In elke fase, van ontwerp tot exploitatie, gaan we nog te rade bij de zwembadgebruikers, sportclubs, scholen en alle betrokken adviesraden. Er wordt zoveel mogelijk met hen samengewerkt, om zo te zorgen voor maximale toegankelijkheid. De voorbije drie jaar is er met de hele beleidsploeg hard gewerkt aan het dossier. Na een grondige analyse van het bestaande zwembad werkten we een visie uit op recreatie in ons Cicindriapark in het stadsdeel Sint-Pieter waar het zwembad een onderdeel van zal zijn. Het project moet voor 2020 klaar zijn, zoals de Vlaamse overheid voorschrijft”, besluit burgemeester Veerle Heeren.