Truiense jonge gezinnen nemen eerlijke start met de FairTradeBabyplanner

maandag, 13 februari, 2017

Samen met de collega’s van Heusden-Zolder, Hasselt en Beringen, breekt het stadsbestuur van Sint-Truiden een lans voor de FairTradeBabyplanner. Dat is een niet-commerciële website boordevol inspiratie voor eerlijke keuzes in de opvoeding van baby’s. De komende maanden duiken er in de vier steden allerlei acties op om het initiatief onder de aandacht te brengen.

De FairTradeBabyplanner is een handige online tool die jonge ouders moet helpen om eerlijke en duurzame beslissingen te maken voor hun baby. Ze vinden er allerlei leuke ideetjes en originele tips voor de opvoeding van hun zoon of dochter.

Ze leren er bijvoorbeeld dat ze ook drankjes uit de wereldwinkel kunnen schenken op de babyborrel, dat eerlijke producten perfect geschikt zijn voor fruit- en groentepapjes en dat er zelfs voor kruippakjes FairTrade-alternatieven bestaan. Allemaal kleine keuzes die het leven van de boeren in het Zuiden er een stuk aangenamer op kunnen maken.

Samen met Heusden-Zolder, Hasselt en Beringen, heeft Sint-Truiden zich geëngageerd om de FairTradeBabyplanner steviger op de Limburgse kaart te zetten. De komende maanden zullen de vier steden allerlei acties op touw zetten om het initiatief onder de aandacht te brengen.

“Als eerste stap zullen we aan ouders die hun baby komen inschrijven in ons stadskantoor, een kaartje meegeven met meer informatie over de FairTradeBabyplanner. Verder sloegen we de handen in elkaar met het Sint-Trudoziekenhuis, waar er op de gynaecologie-afdeling reclame wordt gemaakt. Daarnaast sprongen ook enkele handelaars en winkeliers mee op de kar. Zo willen we samen met onze collega’s in Heusden-Zolder, Hasselt en Beringen de FairTradeBabyplanner bij duizenden gezinnen aanbevelen”, vertelt schepen van Ontwikkelingssamenwerking en Gezin Jurgen Reniers.

“Als stadsbestuur trekken wij resoluut de kaart van de toekomst. Vanuit die optiek is FairTrade een bewuste en logische keuze, waar wij met volle overtuiging achter staan. Bij al onze aankopen maar ook bij ieder evenement, loopt het FairTrade-principe als een rode draad door onze beslissingen. De FairTradeBabyplanner is hiervan een duidelijk voorbeeld”, besluit burgemeester Veerle Heeren.

Truiense handelaars en winkeliers met een oog voor FairTrade, zijn welkom om hun producten aan de man of vrouw te brengen via de FairTradeBabyplanner. Ze kunnen contact opnemen met de dienst Ontwikkelingssamenwerking, op 011 70 15 35 of via info.ontwikkelingssamenwerking@sint-truiden.be. Alle info staat ook gebundeld op de website www.fairtradebabyplanner.be.