Vergeet me niet

Haspengouw herdenkt alle overledenen die gestorven zijn
tijdens de COVID-19 pandemie op zondag 13 september

335 Truienaren stierven de voorbije maanden in trieste omstandigheden, velen van hen aan de gevolgen van Covid-19. In deze situatie was waardig afscheid nemen voor veel families moeilijk, zoniet onmogelijk. Onze stad werd de voorbije maanden zwaar getroffen en zowat elke Truienaar heeft de impact van corona gevoeld. We konden ons verdriet niet delen, we konden geen afscheid nemen, en dat maakte de laatste periode voor veel mensen bijzonder zwaar.

We willen hen zo veel mogelijk ondersteunen in hun rouw- en verwerkingsproces. Daarom is er een permanente stilteplek ingericht ter nagedachtenis van alle overledenen tijdens de COVID-19 pandemie in de Rozentuin van domein ’t Speelhof. Deze plaats werdop zondag 13 september - precies 6 maanden na de ingang van de lockdown - officieel ingehuldigd tijdens een herdenking. Na de herdenking kan iedereen op elk moment de stilteplek bezoeken.

Permanente stilteplek

In de rozentuin van domein ‘t Speelhof zijn honderden vergeet-me-nietjes gezaaid die in het voorjaar van 2021 zullen bloeien. Het wordt een permanente stilteplek, een blijvende herinnering aan de dierbaren die ons zijn ontvallen. Het gedicht Lotte Dodion krijgt samen met het vergeet-me-nietje een blijvend plekje. Ernaast staat ook een levensboom in cortenstaal.

Als je nood hebt aan een beetje rust, stilte, een moment om even je gedachten en gevoelens de vrije loop te laten, dan ben je altijd welkom op de stilteplek.